вівторок, 31 жовтня 2017 р.

Традиційні методи навчання

У своїй діяльності я використовую традиційні методи за наступними категоріями:

1. Методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності.
Розповідь і пояснення — методи, які я використовую для опису понять або явищ, розкриття їх сутності, щоб у слухачів курсу виникли відповідні образи в уяві, спонукав до логічного мислення. Зазвичай це необхідно, щоб пояснити, де слухачі будуть використовувати отримані знання з курсу, та як вони це будуть робити, для проведення понятійного ланцюга з їхніми попередніми знаннями.
Вважаю, що таку форму зручно використовувати і в курсі змішаного навчання як для онлайн форми так і для очної. Вона достатньо ефективна для підвищення мотивації до навчання у слухачів курсів, бо коли студент не розуміє, для чого йому щось вивчати, достатньо складно від нього отримувати результат.
Прийоми: бесіда, презентація, інтелект-карта, інфографіка, відеоролик.
Демонстрація — зазвичай використовую, коли потрібно показати певні предмети чи процеси у своїй динаміці.
Така форма підходить прекрасно для очної діяльності, особливо коли ми говоримо про лабораторні роботи. Ефективний метод, оскільки студенти можуть наочно побачити, як відбувається те, чи інше явище, прослідкувати динаміку та тенденції зміни процесу.
Прийоми: проведення досліду, демонстрація приладу, показ прикладу, технічної установки, перегляд невеличких відеороликів, демонстрація та аналіз експерименту.

Ілюстрація. Такий метод зручно використовувати для пояснення тих чи інших процесів, явищ, опису предметів, процесів. Студенти слухають пояснення до графічних засобів, які використовуються, можуть маніпулювати предметами і знаннями, завдяки чому краще запам’ятовують інформацію.
Ефективно використовую як для онлайн та і для очної діяльності.
Прийоми: фотографії, малюнки, схеми, графіки, плакати, карти.
Лабораторна та практична робота, виконання різних творчих, графічних і технічних завдань.
Допомагають слухачам отримувати нові знання та закріплювати їх. Щоб ці методи були ефективними і подобалися слухачам, їх важливо постійно вдосконалювати, насичувати чіткими інструкціями, правильно ставити завдання та супроводжувати цікавим допоміжним матеріалом. Лабораторні використовуються тільки очно, а практичні можна робити очними і онлайн.
Прийоми: графічні, відео, текстові, технічні (з використанням програмного забезпечення, пристроїв).
Відео-прийом передбачає представлення завдання до лабораторної (практичної) з поясненнями та контролем розуміння - можна робити невеличкі анкети в якості допуску до лабораторної.

Вправа — використовую зазвичай письмові, графічні і технічні. Такий метод використовується як для онлайн навчання та і під час очного заняття. Дуже ефективні для закріплення знань, творчі подобаються студентам, адже тут є свобода дій і вбору власних методів роботи.
Прийоми: повторення дій за зразком або інструкцією, творче виконання за поставленим завданням.

Іноді доводиться змушувати працювати слухачів курсів з книгою, додатковими матеріалами у вигляді статей або ж в якості проходження інших дистанційних курсів.
Такий метод зазвичай несе онлайнову складову, але є дуже ефективним для закріплення теоретичних знань, розвитку мовних здібностей (матеріали переважно англомовні).
Нажаль, не всі студенти таку форму сприймають, адже вона вимагає не лише певних вмінь, а й здатності до самонавчання, що в різних потоків студентів може бути відсутнім. При чому тут навіть не в цікавості справа, а саме у звичці всієї групи вести себе відповідним чином.
Репродуктивний метод слухачам задається алгоритм дій, завдяки чому вони вчаться розпізнавати типові об’єкти, формують вміння виконувати певний набір дій. Ефективний для запам’ятовування, аналізу, синтезу, абстрагування, але якщо говорити про вміння творчо підходити до розгляду завдання, це не найкращий метод.
Можна використовувати для очного та онлайн навчання.
Прийоми: робота в програмних середовищах, різних маніпуляторах, аналіз теоретичних відомостей шляхом порівняння, класифікації, узагальнення.


Частинно-пошуковий метод. Тут я розробляю саомстійні завдання, показую загальний алгоритм виконання або план дослідження, а слухач його реалізує.
Ефективний, особливо якщо ми хочемо спрямувати слухача на осмислення умови завдання, самостійному розв’язку на основні отриманих знань. Можна використовувати як для очної так і для онлайнової частини роботи.
Прийоми: таблиці, графічні зображення, інтелект-карти, предмети.

Дослідницький метод навчання. Формую проблему, надаю слухачам певний час для її розв’язання. Слухачі самостійно проводять дослідження проблеми, складають план та розв’язують проблему. Такий метод ефективний для представлення індивідуальних завдань або проектів. Він передбачає використання теоретичних знань; сприяє творчій діяльності. Підходить для онлайн занять.
Прийоми: розробка пристрою, програми, створення детального плану та проекту ідеї, розробка відеоролику, презентації.
2. Методи стимулювання і мотивації навчання.
Навчальні дискусії. Такий метод я використовую для онлайнової частини навчання. Працює, якщо встановити відповідні часові рамки для виконання, адже студенти звикли робити все в останній момент.
Прийоми: форум, чат, вебінар.
 
3. Методи контролю і самоконтролю у навчанні.
Програмоване опитування. Розробка, аналіз та оцінювання власного проекту.
Методи ефективні для використання, студенти звикли до них так охоче виконують.
Можна використовувати для онлайн та очного навчання.
Прийоми: тестування, робота з форумом, презентація, відеопрезентація

Немає коментарів:

Дописати коментар

Лицензия Creative Commons
Произведение «Системний аналіз складних систем управління» созданное автором по имени Ірина Юстик, публикуется на условиях лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.