четвер, 26 січня 2017 р.

Що таке сучасний електронний університет?

 Питання: Сучасний електронний університет: від школи до корпорації: інформаційно-освітній простір відкритих освітніх ресурсів, МООС, дистанційних курсів, в якому гнучкий навчальний процес з використанням сучасних інформаційних технологій у змішаному навчанні дозволяє студенту обирати шляхи навчання та контролювати свій прогрес.

   З представлених джерел для огляду та відповіді на питання я вирішила розглянути публікації, які стосуються змішаного навчання. Нижче представлений короткий огляд цих публікацій:

    1. Що таке Змішане навчання у системі вищої освіти? (What Is Blended Learning in Higher Ed?) [http://acrobatiq.com/what-is-blended-learning-in-higher-ed-six-definitions-from-thought-leaders/]
    Автор статті, Е.Дж. О'Коннелл є незалежним журналістом, який спеціалізується в області освітніх репортажів та колишнім викладачем коледжу журналістики. В статті він пропонує різні визначення змішаному навчанню:
    Змішане навчання - гібрид навчання в класі і онлайн-навчання - набирає обертів, тому що у нього є потенціал більше зацікавити студентів і поліпшити їх навчальні результати, оскільки традиційна модель лекції в значній мірі стала неефективною.
Змішане навчання не є новим терміном
  Термін «змішане навчання» існує вже протягом 20 років. Термін вперше був використаний в 1998 році, характеризуючи поєднання онлайн і навчання в класі (що актуально і сьогодні). Тим не менш, концепція часто визначається як поєднання методів навчання.
   Masie в своїй книзі говорить: "Все навчання є змішаним. Його визначенням можна назвати використання двох або більше стилів представлення контенту". Для Masie, змішане навчання - це суміш будь-яких двох форм: лекції та обговорення в класі.
Що таке змішане навчання в системі вищої освіти?
  В системі вищої освіти, змішане навчання найчастіше описується як метод навчання, який поєднує в собі роботу в класі з онлайн-навчанням. Змішане навчання, також згадується як "гібридне навчання", яке поєднує в собі традиційні класні заняття з онлайн-навчанням. Зміна полягає в структуризації таких курсів.
  Насправді визначення охоплює різні цифрові моделі навчання, всі з яких використовують деяку форму технології як частину класу. Дослідники в цій галузі проводили аналіз часу, який витрачається в класі та онлайн і прийшли до висновку, що в гібридних класах від 25% до 50% часу можна замінити на онлайн роботу чи позакласну.
   Geraldine Torrisi-Steele говорить, що фактична інтеграція онлайн і очного навчання важлива. Вона вважає, що змішане навчання повинно бути спрямованим на потреби студентів. Це включає в себе гармонійну інтеграцію різних стратегій, поєднання f2f (обличчям до обличчя) з ІКТ (інформаційно-комунікаційними технологіями).
Визначення змішаного навчання постійно розвивається
  У 2015 році Online Learning Consortium (OLC) опублікував документ для подальшого уточнення існуючих визначень змішаного навчання. Автори розділили поняття змішаного навчання на два визначення: змішані курси в класі і змішані онлайн-курси.
  Змішаний клас, на їхню думку, замінює значний відсоток, але не всі необхідні аудиторні заходи, в той час як його візаві, змішані онлайн-курси, в основному пропонуються в Інтернеті, з обов'язковою аудиторною діяльністю. На думку авторів, обидва засоби особливо важливі в програмах, які обслуговують студентів в межах кампуса. Вони збільшують гнучкість, але не повністю усувають необхідність студентів фізичної присутності в кампусі. Змішані курси є привабливими для багатьох студентів-очників і працюючих дорослих, які хочуть навчатися і отримати диплом.
  Онлайн навчання продовжує розвиватися, ідейні лідери в галузі освіти будуть продовжувати працювати над визначення змішаного навчання, намагаючись придумати стандарт, який буде зрозумілим і актуальним для всіх, хто хоче поєднувати навчання і технології.

  2. Змішане навчання в коледжі: переваги і недоліки (Blended Learning At College: Advantages And Disadvantages) [https://elearningindustry.com/pros-cons-blended-learning-at-college]
    Автор статті статті, Вероніка Хант подсумовує, що:
  Змішані класи призначені для задоволення особистих потреб кожного студента під час навчання, дозволяючи наставникам сформулювати індивідуальні освітні стратегії та інструкції.    Змішане навчання можна впроваджувати на будь-якому навчальному рівні та структурному підрозділі. Технологія поєднує в собі різні види навчальної діяльності - безпосереднє (реальне) та онлайн-спілкування між учнями та педагогами. Завдяки цій комбінації, студенти можуть працювати з викладачами, коли вони знаходяться в школі, а також використовувати додаткові онлайнові ресурси в домашніх умовах.
  У класі вони можуть попросити вчителів про допомогу, а також працювати над своїми проектами і документами в домашніх умовах, за допомогою онлайн-матеріалів. Маючи ці матеріали під рукою, вони також використовують онлайнові методи спілкування з вчителями, щоб отримати підтримку і консультації за межами класу. Навчальні матеріали, доступні в різних форматах, можуть допомогти максимізувати залучення учня до навчального процесу.
   Також автор проводить аналіз плюсів та мінусів технології змішаного навчання.
Плюси використання змішаного навчання
1. Індивідуалізована підтримка студентів.
Найсильніша сторона змішаного навчання - можливість сформувати персоніфіковане навчальне середовище кожного студента.
2. Студенти мають доступ до корисних матеріалів в мережі в будь-якому місці і в будь-який час.
3. Учні можуть користуватися усіма зручностями цифрових матеріалів.
4. Змішане навчання робить більш інтерактивним освітній досвід.
Студенти мають можливість спілкуватися з викладачами, використовуючи відеоконференцзв'язок і інші способи комунікації. Це забезпечує більш тісну співпрацю між викладачами і студентами.
5. Батьки мають доступ до того, що їхні діти роблять. Це забезпечує кращу підтримку, комунікацію і контроль над процесом.
6. Змішане навчання дає студентам значно більше часу для навчання.
7. Педагоги стверджують, що цей метод показує їм, як стати "кращими вчителями".
Мінуси використання змішаного навчання
1. Технологія змішаного навчання може приносити труднощі, а не користь. Одним з ключових питань є технічна грамотність, яка є реальною проблемою для вчителів. Не всі цифрові ресурси надійні і прості у використанні.
2. Змішане навчання робить вчителя перевтомленим. Існує велика кількість додаткової роботи для вчителів, які беруть участь у всіх етапах змішаного навчання. Вони повинні розширити свої горизонти, вибрати найбільш влучну навчальну програму, а також застосовувати значно більше часу і зусиль, щоб знайти правильний баланс між онлайн і аудиторним навчанням.
3. Для студентів когнітивне навантаження може бути надмірним. З великим діапазоном можливостей, що надаються змішаною моделлю навчання, викладачі можуть перестаратися з освітніми діяльностями та змістом.
4. Достовірність джерел і плагіат можуть стати ще серйознішою проблемою.

  3. Ви готові до змішаного навчання? (Are you ready for blended learning) [http://www.tonybates.ca/2016/12/12/are-we-ready-for-blended-learning/]
   Автор статті, Тоні Бейтс, говорить, що змішане навчання можна розглядати в навчанні в наступних ракурсах:

  • не більше ніж Power Point слайди на лекційних заняттях;
  • додаткові домашні завдання онлайн після аудиторного заняття;
  • перевернутий клас, де записані лекції і доступні в Інтернеті, а час на занятті використовується для обговорення та питань по відео;
  • повністю заново розроблений курс, де ретельний вибір був зроблений на те, що робиться в Інтернеті, і те, що в класі (гібрид).
  В своїй статті він аналізує стан змішаного навчання в Північній Америці, де воно є найпоширенішим. Тим не менш, в питанні змішаного навчання існує проблема - немає ніяких технологій для викладачів, як раціонально формувати навчальні матеріали та викладати у випадку змішаного навчання. Хоча, звісно, є багато публікацій і хороших досліджень, теорій і передових практик, які доводять, що компонування аудиторного і онлайнового навчання є ефективним.
   Проблему вибору навчального матеріалу та його представлення під час змішаного навчання досвідчений інструктор може вирішувати самостійно, але крайнє необхідно провести дослідження з цього питання, щоб уникнути неправильних рішень. Це дозволить в майбутньому прийти навіть до виконання лабораторних робіт за рахунок віддалених лабораторій, онлайн-моделювання та додаткової реальності.
   Також дуже важливим питанням є те, що в першу чергу інститути при переході на змішане навчання намагаються визначити організаційну структуру підрозділів підтримки навчального процесу: розміщення інструктивних дизайнерів, веб-розробників і засобів масової інформації, а також технічну підтримку LMS і т.д. Для багатьох установ головними стають потреби підтримки технологій навчання і навчального проектування, якщо вони хочуть перейти до змішаного навчання.
 У багатьох університетах Північної Америки, ця підтримка часто концентрується на продовженні досліджень, оскільки технології вже недостатньо тільки для підтримки віддаленого і повністю інтерактивного навчання. Тепер підтримка необхідна для всієї діяльності в університеті. 
  Сьогодні таких закладів, які підтримують повністю інтерактивні курси і програми, які управляються повністю онлайн-курсами достатньо мало. Проблема пов'язана з тим, що просто не вистачає наявних ресурсів для академічної підтримки, щоб впоратися з розширенням змішаних технологій. Установи витрачають багато ресурсів, щоб підтримати повністю онлайнові курси або програми. Для цього потрібно залучати відповідних навчальних дизайнерів і фахівців ЗМІ, які повинні працювати в команді з викладачами під час розробки курсів. Тільки таким чином, спеціальні вимоги для студентів, що навчаються за межами кампуса можуть задовольнятися.
   В статті автор наводить наступну статистику:
  В університетах Північної Америки на сьогодні існує лише 10-15% повністю онлайнових курсів. Якщо ж перейти на змішане навчання приблизно на 85%,  поточна модель підтримки навчання технології просто не зможе впоратися з цим розширенням. Без розробки стратегії для змішаного навчання, а також адекватної підтримки викладачів і інструкторів,якість навчання помітно знизиться. Намагання розширити систему підтримки змішаних курсів і програм до повного онлайну, в кінцевому рахунку не призведуть до хороших результатів. 
  Хоча підтримка змішаного навчання має велике значення, для підвищення ефективності навчання потрібно, щоб викладацька діяльність стала економічно стійкою. А для цього викладач повинен бути в змозі ефективно розробляти курси і управляти змішаним навчанням. Це потребує величезної підготовки і перепідготовки кадрів.
Автор пропонує виконати наступні кроки для вирішення проблеми:
  1. Розробка інституційної стратегії викладання і навчання. 
  2. Визначити додаткові ресурси для переходу до інноваційного навчання у вигляді додаткових навчальних кадрів, виробників засобів масової інформації та звільнити час для викладачів для початку проектування і розробки навчальних курсів. 
  3. Приділяти пріоритетну увагу підтримці інноваційних змішаних проектів навчання, де курс можливо потрібно повторно розробити з чітким розподілом на онлайнову і аудиторну частину.
  4. Зокрема, приділяти пріоритетну увагу підтримці академічних програм, які мають чітку стратегію змішаного і онлайн-навчання.
  5. Стимулювання інновацій в змішаній технології навчання, але переконайтеся, що він належним чином оцінені і що є стратегія, якщо нововведення буде успішним, для забезпечення конструкції більш широке застосування.
  6. Встановити нові пристрої для підтримки переходу до змішаного навчання і розмістити їх близько до факультетів, де вони будуть необхідні. Це побудує інституційну спільноту практиків для того, щоб різні підрозділи могли вчитися один у одного.
  7. Забезпечити підготовку викладачів, які будуть викладати в технології змішаного навчання. Забезпечити сертифікати, відзнаки чи аспірантські дипломи чи ступені для інструкторів, які можуть продемонструвати, що вони можуть готувати і підтримувати такі курси.
  8. Діліться досвідом впровадження змішаного навчання, щоб зрозуміти, які засоби працюють, а які ні.

Автор ставить перед нами на мою думку дуже хороші питання, дати на які повинен кожен перед переходом до змішаного навчання:
  1. На вашу думку, що має бути зроблено, щоб гарантувати, що змішане навчання вводиться в навчальний процес стійко і з високою якістю?
  2. Чи є у вашій організації план для переходу на змішане навчання? Це хороший план?

Питання з коментарів до статті: 
  1. Як забезпечити інтелектуальну власність матеріалів в курсі змішаного навчання?

   4. Neuroscience про те, як E-learning впроваджується в наш мозок (The Neuroscience of How E-Learning Blends Into Our Brain) [http://blog.contentraven.com/learning/the-neuroscience-of-how-elearning-blends-into-our-brain]
   Автор статті, Роуз Бахреймі, говорить, що існує причина, чому 77% американських компаній пропонують онлайн корпоративне навчання для поліпшення навичок роботи і підвищення кваліфікації своїх співробітників.
   Це тому, що воно дуже добре працює. На думку галузевих аналітиків секрет полягає в тому, що наш мозок постійно шукає знань. Девід Колб говорить, що в нашого мозку повинно бути 4 умови, які дозволять нам приймати участь в навчальному процесі: конкретний досвід, спостереження, абстрактна концептуалізація і активне експериментування. Всі чотири стадії циклу навчання враховуються інтерактивними програмами навчання.
   1. Конкретний досвід означає, що ми не просто навчимося  дивитися, читати або навіть слухати. Замість цього ми вчимося на власному досвіді. Акт участі в електронному навчанні означає, що студент повинен взяти активнішу участь в процесі навчання, ніж коли б він просто слухав лекцію в аудиторії. Процес завантаження уроку, перегляд його на екрані комп'ютера, вхід і підготовка до навчання активує мозкову діяльність.
    2. Спостереження починається тоді, коли ми беремо тайм-аут від уроку і робимо крок назад, щоб розглянути те, що ми зробили. Електронне навчання сприяє самостійному навчанню, де учасники навчального процесу можуть повернутися і переглянути важкі місця або концепції, щоб переконатися, що вони їх розуміють, а не просуватися вперед. У класній кімнаті, проте, студенти не схильні попросити інструктора повторити інструкцію зі страху, що вони не йдуть в ногу зі своїми однолітками.
   3. Абстрактна концептуалізація починається, коли ми намагаємося зрозуміти те, що ми вчимо. Електронне навчання з урахуванням конкретних робочих ситуацій може швидше інтерпретувати події в контекстах нового знання, які вони розглядають.
  4. Активне експериментування починається тоді, коли ми вчимося на практиці. Чим швидше ми зможемо використовувати те, про що ми дізнаємося, тим більше ми засвоїмо інформації. E-учні більш схильні сприймати кожен урок і шукати способи, щоб негайно застосувати свої нові знання. Оскільки темп навчання є більш індивідуалізованим, вони можуть навчатися, впроваджувати і потім повторювати знання на постійному циклі удосконалення.
  Враховуючи ці принципи ми можемо краще зрозуміти, як відбувається цикл навчання і побудувати його в наших електронних навчальних програм, створити більш гнучкий підхід до навчання, який є дуже ефективним. 
  Електронне навчання є хорошим засобом для того, щоб дозволити учням навчитися природним шляхом їх інстинктивних процесів. Вони активно створюють знання на противагу пасивному сприйняттю, що дозволяє їм дізнатися більше і зберегти знання на більш тривалий термін.
   Сучасні теорії навчання передбачають, що навчання є процесом, а мета кожного викладача повинна полягати в заохоченні цього процесу і визначенні ступеня участі, на відміну від результатів. Навчання повинно розглядатися як безперервний процес, а не як одноденний семінар. 
   Традиційне навчання в класі більш орієнтоване на навчання студентів викладачем. Проте, в області електронного навчання це швидше навчання самих студентів в процесі прийняття знань, а потім перевірки їх на реальному життєвому досвіді. У процесі перетворення і використання своїх знань, вони зберігають їх і створюють нові знання.

Підсумовуючи інформацію з розглянути статей, можна дати відповідь на питання, що ж таке сучасний електронний університет: 
1. Так, це інформаційно-освітній простір відкритих освітніх ресурсів, які реалізуються за допомогою технологій дистанційного та змішаного навчання.
2. Відкритість такого навчального закладу зумовлює створення навчальних курсів за технологіями розробки масових відкритих онлайн курсів. Для цього потрібно, щоб університет був забезпечений відповідною технічною базою та технічною підтримкою (фахівці з розробки курсів, навчання викладачів, засоби створення навчальних матеріалів - техніка для запису відео, підбір сервісів для представлення навчальних матеріалів, фахівці з побудови і інтерпретації навчального сценарію, адже це не всім під силу проводити такі курси в онлайн режимі - бути ведучим теж вміння).
3. Курси в сучасному електронному університеті повинні будуватися за 4 основними принципами:  конкретний досвід, спостереження, абстрактна концептуалізація і активне експериментування. Тільки так навчання зможе стати ефективним.
4. Створення плану роботи університету за технологією змішаного чи дистанційного навчання. При чому повинен бути складений окремо план роботи викладача та план росту студента як фахівця, щоб він міг відразу формувати своє професійне портфоліо.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Лицензия Creative Commons
Произведение «Системний аналіз складних систем управління» созданное автором по имени Ірина Юстик, публикуется на условиях лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.